Heeft u uw koers al bepaald?
Over diverse actuele ICT thema’s zult u in de komende tijd beslissingen moeten nemen. Niet alleen omdat deze uw huidige bedrijfsprocessen, rendement en resultaat direct kunnen beïnvloeden. Het gaat ook om het behouden van markt- en concurrentieposities. Voor sommige kan het ook een keuze worden tussen bijblijven of afhaken. Wat doet u?
10 kwesties, 10 kansen voor verbetering
Hieronder leest u tien vragen met een korte toelichting. Heeft u uw ICT beleid voor de komende jaren al goed op orde, dan heeft u zonder twijfel overal antwoord op. Maar ontbreken die antwoorden nog, dan kan het hoog tijd worden deze onderwerpen op uw agenda te zetten. De reden van deze urgentie is duidelijk: de afgelopen tien jaar hebben veel sectoren laten zien dat vooral de (nieuwe) bedrijven die moderne ICT oplossingen omarmen het succesvolst zijn. De retail, horeca, autoindustrie, financiële dienstverlening, hotelbranche en nog veel meer bedrijfstakken laten daar talloze voorbeelden van zien. Stilstand is achteruitgang, luidt het gezegde dat niet nogmaals bewezen hoeft te worden. Heeft u al een antwoord?
Profiteert u al optimaal van bedrijfsapplicaties in de cloud?
Bedrijven die voor de lockdowns met hun bedrijfssoftware al geheel of gedeeltelijk waren overgestapt op de cloud, hadden daar tijdens de coronacrisis enorme voordelen aan. Het maakt namelijk niet uit waar gebruikers zitten: zolang er internet is, kan alles gewoon doorgaan. Die locatie-onafhankelijkheid is niet het enige voordeel. Andere voordelen zitten in het beheer en onderhoud van de software, de veiligheid van uw data en de schaalbaarheid van uw kosten. En zijn er dan toch nog processen die u liever afschermt, dan zijn er hybride cloudoplossingen. Bij de stap van uw bedrijfssoftware naar de cloud is het dan ook niet de vraag ‘of’, maar ‘wanneer’? Heeft u al bepaald hoe u dat gefaseerd gaat aanpakken?
Helpt uw software u bij het behouden van klanten?
Loyaliteit van klanten is geen vanzelfsprekendheid meer. Een goed product voor een goede prijs leveren is nog steeds essentieel, maar op het juiste moment de juiste aandacht, goede service en andere ‘meerwaarden’ zijn minstens zo noodzakelijk. Daarnaast, klanten hebben geen geduld meer. In een paar muisklikken zitten ze bij uw concurrent. Niet zo gek dus dat klantgerichtheid en customer experience belangrijk zijn geworden. Ondersteunt uw ICT dit soort processen? Zou een relatief kleine investering in nieuwe CRM software uw niveau van klantgerichtheid niet enorm kunnen verbeteren?
Wanneer vervangt u uw kwetsbare legacy systemen?
Uitstel van vervangingsbeslissingen op ICT gebied wordt vaak gerechtvaardigd met ‘het gaat toch goed zo’ of ‘het werkt, dus …’. Terwijl de systemen in kwestie vaak een vitale rol spelen in het bedrijfsproces en technisch alleen maar steeds kwetsbaarder worden. Dat laatste omdat ze gebruik maken van oude technologie of een reeks verknopingen hebben met systemen die ook al hun laatste benen lopen. Aangezien we hier vaak te maken hebben met een ICT erfenis uit het verleden, heten dit legacy systemen. De stap om er afscheid van de nemen is groot en als het al jaren werkt, waarom zou er dan nog niet een paar jaar bij kunnen? Een zuinige gedachte, die in de praktijk een tijdbom blijkt. Want vroeg of laat komt de dag dat het misgaat; de productie valt stil, verkoop stagneert, leveringen zijn niet mogelijk en de boekhouding factureert en incasseert niet meer. En dan? Deze situatie van paniek, overhaaste beslissingen en bedrijfsschade kunt u voorkomen. Hoe ziet uw plan eruit om legacy systemen te vervangen door nieuwe oplossingen waar u toch niet aan ontkomt?
Hoe verstandig gaat u om met uw data?
Of u wilt of niet, u heeft het: data. In alle systemen waarvan u gebruik maakt zit data. Maar ook via uw website en digitale communicatie komt daar dagelijks veel nieuwe data bij. En dus moet u zich afvragen hoe er ermee omgaat en eventueel wat u ermee wilt gaan doen. Data management is een serieus aandachtsgebied geworden. Niet alleen omdat van u geëist wordt dat u er op een betrouwbare manier mee omgaat, maar ook omdat u nu verstandige dingen met uw data moet doen om er straks waardevolle managementinformatie uit te halen. Heeft u uw data management al op orde?
Baseert u uw beslissingen al op uw eigen data?
Het lastige van data is, dat de data alleen u nog geen informatie geeft. Daarvoor is analyse en interpretatie nodig. Dat is het terrein van data analytics en business intelligence. Het soort data dat aan de basis staat van beide oplossingen mag dan verschillen, maar bij beide begrippen draait het om het verkrijgen van informatie uit gegevens. Bedoeld om de juiste beslissingen te nemen. De laatste jaren is duidelijk geworden hoe belangrijk data is. Hoe hele sectoren zijn opgeschud door disruptieve bedrijven die hun business veel meer fundeerde op data dan de conventionele marktpartijen. Niet alleen het verstandig omgaan met data is dus belangrijk (data management), juist ook het interpreteren van data (data analytics) is enorm waardevol om op het juiste moment betere beslissingen te nemen. Wat gaat u er de komende jaren aan doen om een datagedreven organisatie te worden?
Voldoet u met uw documentbeheer aan alle privacyregels?
Steeds meer documenten worden digitaal gemaakt, getekend en opgeslagen. Veel daarvan bevatten persoonsgegevens. Daarmee komt u met uw documentbeheer op het terrein van de privacyregels en AVG. Voor veel organisaties is dit de afgelopen jaren reden geweest oude oplossingen te vervangen door nieuwe document management systemen. Voldoet uw documentbeheer aan alle regels?
Welke rol gaat low code spelen in uw toekomstige applicaties?
Het idee achter low code applicaties is niet nieuw. Wat wel nieuw is, is de enorme groei van het aantal bedrijfsapplicaties dat met hulp van low code platformen gebouwd wordt. Belangrijkste redenen daarvan: het ontwikkelen gaat sneller, is goedkoper en vraagt minder tijd van specialisten die bijna niet beschikbaar zijn. Met low code bouwt u uw applicaties met bouwstenen, ook zonder diepgaande programmeerkennis. Dat biedt u de flexibiliteit die u nodig heeft om applicaties te laten meegroeien met uw organisatie en aan te passen als dat nodig is. De tijd van de starre systemen is deels voorbij. Over een paar jaar is meer dan de helft van alle bedrijfsapplicaties uitgevoerd met low code, zo is de verwachting (Gartner). Aan u de keuze om uw volgende applicatie in de conventionele vorm aan te schaffen of uit te voeren in low code. Kent u deze ontwikkelingen al goed genoeg om te weten wat dat voor uw organisatie gaat betekenen?
Is uw magazijn al smart genoeg?
Opgeslagen goederen hebben om meerdere redenen invloed op de prestaties van uw bedrijf. Ten eerste omdat het kosten zijn als u er teveel van heeft. Ten tweede dat het u omzet kost als u er te weinig van heeft. De logistieke uitdagingen van producerende bedrijven zijn de laatste jaren dan ook steeds groter geworden. Leveringssnelheid en leveringsbetrouwbaarheid zijn zelfs bepalend geworden voor concurrentieposities. Logistiek dienstverleners, distributeurs en groothandels weten er inmiddels alles van. En voor webwinkels en hun distribuerende e-commercepartners is het van levensbelang. Onder aanvoering van deze logistieke ontwikkelingen heeft het warehouse management zich de laatste jaren snel ontwikkeld. Smart warehousing gaat een steeds grotere rol spelen. Hoe gaat u uw magazijn, zowel qua goederen als personeel, de komende jaren optimaal organiseren?
Hoe wapent u zich tegen online inbrekers?
In de ‘normale’ wereld gaan de extra sloten pas op de deur en worden de alarmsystemen pas geïnstalleerd als er daadwerkelijk een keer is ingebroken. Helaas werkt dit niet alleen zo in de particuliere wereld, bij bedrijven is het niet anders. En dat terwijl het gevaar iedere dag aanwezig is dat u slachtoffer wordt van enige vorm van cybercrime. De schade kan aanzienlijk zijn, de gevolgen zelfs fataal. Er zijn genoeg ‘extra sloten’ beschikbaar om uw data te beschermen en te voorkomen dat anderen uw systemen platleggen en daarmee uw bedrijf in een wurggreep houdt. De put kan dus gedempt worden voordat het kalf in de buurt komt. Heeft u al een plan voor cybersecurity en om onnodige veiligheidsrisico’s te voorkomen?
Welke rol gaat AI in uw bedrijf spelen?
AI staat voor artificial intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie. Dat klinkt voor velen nog erg futuristisch, maar dat is het absoluut niet. AI speelt namelijk al een rol in het nu. En dus kan geen serieus bedrijf zich meer permitteren te denken dat het hun tijd wel zal duren. De kansen liggen er al en ongetwijfeld zijn sommige collega’s in uw markt er al volop mee bezig. AI kan u helpen om bedrijfsprocessen slimmer in te richten, uw productie effectiever te maken, klantgerichter te worden, enz. Overal waar denkkracht nodig is die is gebaseerd op betrouwbare data, kan artificial intelligence u verder brengen. Nog te abstract voor u? Stel dan in uw organisatie de vraag: hoe ziet ons plan eruit om de mogelijkheden van AI te leren kennen?
Waarover wilt u meer informatie?
Zijn er nog ICT kwesties die uw aandacht vragen, dan helpen wij u daar graag bij. Geef hieronder uw interessegebieden aan, dan kunnen wij u gericht infomeren over ontwikkelingen, oplossingen en misschien zelfs wel partijen die u daarbij kunnen helpen.