Nadelen van CRM in de cloud
Eenvoudige en veel gebruikte applicaties, zoals Gmail en Dropbox, hebben ervoor gezorgd dat de cloud inmiddels een breed gebruikt platform is geworden voor uiteenlopende toepassingen. Vele CRM aanbieders gingen met deze ontwikkeling mee. Naast de vele voordelen, zijn er ook nadelen aan CRM in de cloud.
Cloud technologie is nieuw
Hoe u het wendt of keert, cloud technologie is nog altijd relatief nieuw. Er zitten soms nog wat kinderziektes in. Het is ook niet zo dat elke willekeurige toepassing direct zonder problemen met alles naadloos kan aansluiten op de toepassing in de cloud die u wilt gebruiken. En het blijft een feit, dat u wel afhankelijk bent van een goede internetverbinding voor de bereikbaarheid van uw gegevens. Geen internet betekent geen toegang tot uw klantgegevens.
Uw gegevens staan elders
De controle van uw gegevens valt (in ieder geval deels) onder de invloed van de leverancier die de cloud diensten aanbiedt. Dat is misschien niet altijd even wenselijk, afhankelijk van het soort dienst en de soort gegevens die u wilt gaan opslaan en gebruiken in die cloud omgeving. Denk er goed over na voor u besluit welke gegevens u wel of niet in de cloud gaat plaatsen.
Vertrouwelijkheid gegevens
Zeker als het gaat om de opslag op servers in het buitenland is het niet altijd even helder wie, buiten u zelf en uw medewerkers om, wel of geen toegang tot de gegevens kan krijgen. Zeker in het geval gegevens op Amerikaanse servers staan opgeslagen, is dat tegenwoordig nog wel eens een punt van discussie. Sommige bedrijven mogen de gegevens niet naar het buitenland exporteren. Maar dat is wel wat u doet als u ze opslaat op servers van een aanbieder van cloud diensten in het buitenland! Dat is dus zeker een punt van aandacht.
Niet voor alle toepassingen
Net als in veel andere gevallen is de cloud geen oplossing voor alle soorten toepassingen. CRM software is inmiddels wel een veel gebruikte oplossing voor de cloud, maar ook binnen het aanbod aan CRM kunnen nog exotische varianten zitten die niet bruikbaar zijn in de cloud. Het nadeel is dat u daardoor nog een werkomgeving moet onderhouden binnen uw eigen onderneming. Dan is het wel raadzaam om zelf de backup en disaster recovery (in geval van calamiteiten weer opstarten en terugzetten van gegevens) te verzorgen.
Bedreigingen
Er kunnen ongenode gasten binnendringen in de cloud toepassing waar u gebruik van maakt. Op het moment dat ergens in het nieuws bekend wordt gemaakt dat een aanval van hackers is op een ‘bekende’ cloud omgeving, slaat de schrik u om het hart. U moet er toch niet aan denken dat uw gegevens worden gestolen. Het is verstandig dat u zich goed laat voorlichten over de maatregelen die binnen een datacenter worden genomen om dat te voorkomen. Uw CRM data zijn wellicht de belangrijkste grondstof voor uw bedrijf. Die data rechtvaardigen uw hele bestaan.
Grote aanbieders van cloud diensten hebben zich in het algemeen goed voorbereid. Als u gebruik maakt van een wat kleinere aanbieder, moet u aandringen op duidelijkheid over de maatregelen die ze treffen. Leg dan ook meteen vast wie verantwoordelijk is in het geval het eens fout gaat. U kunt het heel eenvoudig opnemen in uw gebruikersovereenkomst.
Lees meer over CRM in de cloud in de gratis boeken en whitepapers van het ICT informatiecentrum en blijf geïnformeerd via de ICT nieuwsbrief.