CRM systeem kiezen: let hier op
Om als commerciële organisatie klantgericht te kunnen zijn, heeft u een CRM systeem nodig. Veel organisaties kijken bij de keuze van deze software niet heel veel verder dan de primaire functie ervan: klantgegevens beheren. Doodzonde, want dan blijven er veel kansen liggen. Focust u zich bij de selectie van een CRM oplossing alleen op de basiseigenschappen, dan kunt u wel snel een keuze maken, maar is de kans groot dat deze na enige tijd niet de juiste blijkt te zijn. Waar gaat het om bij CRM en waar moet u dus goed op letten bij het kiezen van een CRM systeem? Vier doelen mag u niet uit het oog verliezen:
1. U wilt meer sales
Het belangrijkste doel om uw klanten centraal te stellen, is natuurlijk omdat u geld aan hen verdient. Als u op tijd over de juiste informatie beschikt, kunt u actie ondernemen op het meest kansrijke moment. Dat resulteert in meer omzet bij bestaande klanten en eerder de eerste opdracht van nieuwe. Lukt dit met uw huidige CRM oplossing optimaal? Kan het beter? Zoekt u naar nieuwe CRM software, onderzoek dan goed hoe de geselecteerde oplossing u concreet helpt aan meer sales, omzet en winst.
2. U wilt tevredener klanten
Niet alle klanten willen geknuffeld worden, maar goed getimede en goed gedoseerde aandacht waardeert iedereen. Daar heeft u klantinzicht voor nodig. Met goede klantdata kent u het juiste moment voor de juiste boodschap en kunt u persoonlijk communiceren en klanten verrassen. Check hoe uw huidige of nieuwe CRM systeem dit mogelijk maakt.
3. U wilt betere salesprocessen
Een CRM systeem moet uw salesprocessen optimaal ondersteunen. Maar marketing automation is minstens zo belangrijk. Alleen als de match tussen software en salesproces optimaal is, kunt u uw kosten beheersen en de efficiency en klantgerichtheid van uw organisatie vergroten. Onderzoek de mogelijkheden en onmogelijkheden van moderne CRM software.
4. U wilt flexibeler werken
Salesmensen zijn niet meer gebonden aan één werkplek. Thuis wordt ook gewerkt en onderweg moet dat ook kunnen via laptop of telefoon. Nieuwe oplossingen voorzien in online (cloud) en mobiele mogelijkheden. Verschillende CRM systemen bieden u verschillende mogelijkheden. Kijk goed naar wat u nodig hebt.
Stap voor stap een CRM systeem kiezen
De valkuil bij het kiezen van nieuwe CRM software is dat u zich verkijkt op de mogelijkheden en een keuze maakt zonder goed in kaart te hebben gebracht wat u nodig heeft voor de uitvoering van uw (toekomstig) salesproces en uw marketing automation. Op het eerste gezicht lijken veel CRM oplossingen te voldoen. Pas na verdere bestudering ziet u de verschillen. Voor een goede keuze moet u het selectietraject stap voor stap doorlopen. Alle informatie daarover heeft het ICT informatiecentrum voor u gebundeld in de CRM box.