Digitale transformatie | Wat is het? – ICT informatiecentrum.nl

Digitale transformatie

Oplossingen, leveranciers en informatie over het digitaliseren van je bedrijf

 

Digitale transformatie gaat over het aanpassen van je organisatie op de mogelijkheden die moderne digitale technologie je biedt. Doel daarvan is om dankzij de digitale technologie de efficiency van je organisatie te optimaliseren, innovatie te stimuleren en concurrentievoordeel te creëren. Markten, businessmodellen, werkwijzen, bedrijfsprocessen en samenwerkingen worden door deze transformatie beïnvloed. Nadat de eerste focus vooral op technologie lag, gaat digitale transformatie inmiddels vooral ook over je organisatie, cultuur en mensen. Maak hier kennis met digitale transformatie en de specialisten op dit gebied.
Deze experts kunnen je helpen!

 

 

4 onmisbare bronnen

Oriënteren op nieuwe software? Lees ‘Zo pak je jullie softwareproject aan’.
Hulp of advies nodig? Deze experts staan voor je klaar!
Meer lezen? Download de gratis boeken van het ICT informatiecentrum.
Niets missen? Schrijf je in voor de ICT nieuwsbrief.

 

KENNISMAKING   |   VERDIEPING   |   IMPLEMENTATIE   |   EXPERTS   |   ARTIKELEN   |   MEER

 


 
KENNISMAKING

Wat is digitale transformatie?

 

Wat is digitale transformatie?

Digitale transformatie duidt op het proces om met de toepassing van nieuwe digitale technologie bedrijfsprocessen nog beter te laten aansluiten op de eisen en verwachtingen van klanten. Ook aspecten zoals duurzaamheid kunnen hierbij een rol spelen. De transformatie heeft grote invloed op je bedrijfscultuur, klantbeleving, interactie met klanten, bedrijfsprocessen, businessmodellen en het onderscheidend vermogen van jullie business en de markt waarin jullie actief zijn. Digitale transformatie draait slechts voor een deel om technologie. Het gaat vooral om wat je als bedrijf moet doen om actueel en relevant te blijven in de snel veranderende markt en digitaliserende wereld.

 

Lees hoe je IT projecten succesvol worden

 

Wat kenmerkt digitale transformatie?

Digitale transformatie heeft als doel om meer efficiency, waarde en groei voor je organisatie te realiseren. Belangrijke kenmerken ervan zijn:

  • Integratie van moderne digitale technologie – Digitale transformatie is gericht op de implementatie van geavanceerde technologie, zoals AI, cloud computing, big data en internet of things (IoT).
  • Datagedreven besluitvorming – Belangrijk is het gebruik van data analytics om je besluitvorming te ondersteunen. Hiermee kan je beter gemotiveerde keuzes maken die je efficiency en effectiviteit verbeteren.
  • Klantgerichte benadering – Digitale transformatie stelt je in staat om beter inzicht te krijgen in klantbehoeften en klantgedrag via digitale kanalen. Hiermee kan je gepersonaliseerde ervaringen en diensten beter aanbieden.
  • Automatisering van processen – Door het automatiseren van routineprocessen, bijvoorbeeld met RPA oplossingen, kan je kosten verlagen, efficiëntie verhogen en menselijke fouten verminderen, zowel in productieprocessen als bij klantenservice.
  • Flexibel en schaalbaar – Digitale oplossingen zoals cloudoplossingen bieden je de flexibiliteit om snel te op en af te schalen, zonder grote investeringen in hardware, software of fysieke infrastructuur.
  • Digitale cultuur – Het succes van digitale transformatie vereist een cultuurverandering binnen je organisatie. Innovatie en verbetering worden hierbij continu gestimuleerd.
  • Leiderschap – Dit speelt een belangrijke rol bij het begeleiden en motiveren van medewerkers om digitale oplossingen en denkwijzen toe te gaan passen.
  • Betere samenwerking – Digitale tools verbeteren de samenwerking tussen jullie afdelingen en vestigingen door communicatieplatforms en door gedeelde databases die doorlopend toegang geven tot de benodigde data.
  • Betere beveiliging – De toepassing van digitale technologie vereist een goede beveiliging en bescherming van data, applicaties en netwerken.
  • Doorlopende innovatie – Digitale transformatie is geen eenmalige actie, maar vraagt voortdurende actie om technologie te blijven beoordelen op de bijdrage die het kan leveren aan verbetering van je bedrijfsprocessen.
  • Duurzaamheid – Digitale transformatie heeft ook tot doel de duurzamere werkwijzen te implementeren die leiden tot minder gebruik van materialen, producten en energie.

 

Vergelijk specialisten op het gebied van digitale transformatie en ontdek de verschillen.

Bekijk meer leveranciers

 


 
VERDIEPING

Toepassingen en succesfactoren van digitale transformatie

 

Wat bepaalt het succes van digitale transformatie?

Hoewel ontwikkelingen op het gebied van technologie digitale transformatie mogelijk gemaakt hebben, wordt het succes daar niet door bepaalt. Menselijke factoren spelen een belangrijkere rol. Daarom vereist een succesvolle transformatie niet alleen de implementatie van IT oplossingen en moderne digitale technologie, maar ook aanpassing van de bedrijfscultuur. Bestaande werkwijzen, denkpatronen en gewoonten moeten worden vervangen door een aanpak die zich kenmerkt door openheid, transparantie, flexibiliteit en een zo hoog mogelijk niveau van klantgerichtheid.

 

Hogere klantverwachtingen

Zakelijke en particuliere klanten verwachten in toenemende mate van iedere leverancier, wat zij bij andere aanbieders ook ervaren. Dat gaat dan over betere service, snellere levering of gunstigere retourcondities. Kan je niet leveren wat een andere aanbieder wel biedt, dan mis je de order en ben je waarschijnlijk een klant kwijt. Meerdere aspecten spelen hierbij een rol, zoals bereikbaarheid, online zichtbaarheid, de wijze waarop klanten kunnen bestellen, de kanalen waarmee je klantenservice bereikbaar is, de snelheid waarmee je orders bevestigt en uitlevert en heldere communicatie over condities, kosten en facturen.

 

De noodzaak van transformatie, innovatie en disruptie

In veel langer bestaande en zeker ook de nieuwere markten zijn nieuwe bedrijven opgericht met een sterke focus op IT en technologie. In korte tijd verslaan zij gevestigde bedrijven met nieuwe producten, diensten en vormen van klantgerichtheid. Bestaande bedrijven zien dat als verstoring van hun markt en business. In werkelijkheid werkt deze disruptie niet nadelig, maar schudt het markten juist op, stimuleert het innovatie en brengt het uiteindelijk veel branches naar een hoger niveau. Dat maakt digitale transformatie niet alleen belangrijk voor individuele bedrijven, maar ook voor algemene economische ontwikkeling.

 

Lees over nieuws en ontwikkelingen rond bedrijfssoftware in de ICT nieuwsbrief.

ICT nieuwsbrief

 

Toepassingen van digitale transformatie

Veel bedrijven zijn bezig met digitale transformatie, waarbij er per bedrijfsonderdeel verschillende doelen voor kunnen gelden. Het management moet een antwoord vinden op concurrentie die nieuwe technologie slim inzet. Operations en finance willen digitaliseren om processen kostenefficiënter in te richten. De IT afdeling kan bezig zijn met big data en cloudoplossingen. Marketing ziet technologische mogelijkheden om marketingprocessen beter aan te sturen. En sales kan op zoek zijn naar meer leads via nieuwe kanalen.

Uit deze verscheidenheid aan doelen blijkt dat digitale transformatie veelomvattend is. Toch zit er een centrale gedachte achter die getriggerd wordt door diverse omstandigheden en ontwikkelingen:

  • Transformatie van businessmodellen – Technologisch gedreven nieuwkomers kunnen markten compleet ontwrichten. Ruim de helft van de bedrijven die in 2000 in de Fortune 500 stonden bestaat niet meer. In Nederland zorgde de opkomst van nieuwe e-commerce bedrijven voor het faillissement van diverse grote retailers en warenhuizen die hun businessmodellen hier niet tijdig op aanpasten.
  • Van producten naar diensten – Technologisch innovatieve ondernemingen hebben vaak zelf geen productiefaciliteiten of fysieke middelen nodig. Ze leveren alleen diensten. Zo bezit Uber zelf geen taxi’s, heeft Booking.com geen hotelkamers en beschikt Alibaba niet over eigen fabrieken. Het succes van deze bedrijven zit in hun marketing en de snelheid waarmee ze vraag en aanbod kunnen verbinden.
  • Machines in plaats van mensen – Robotisering kan steeds meer menselijke activiteiten overnemen. 3D printers kunnen producten in één keer maken. Sommige nieuwsplatformen hebben zelf geen journalisten meer, maar selecteren en distribueren bestaande artikelen op basis van voorkeuren aan hun lezers. Dit gebeurt met hulp van AI. Domotica kan steeds meer menselijke taken overnemen en taxi’s worden zelfrijdend.
  • Veranderingen in supply chains – Bedrijven als Coolblue en Zalando zijn eigenlijk groothandels die de functie van retailers overnemen door direct aan consumenten te leveren. Ze verkorten daarmee de leveringsketen. Bedrijven als Thuisbezorgd.nl verlengen juist de keten in de food sector door nieuwe afzetkanalen te creëren. De opkomst van Spotify betekende het einde van de CD verkoop. Netflix en Youtube trekken kijkers weg bij tv-zenders en bioscopen.
  • Integratie van processen en informatie – Het Nederlandse Adyen werd wereldspelers op het gebied van betalingen door één platform te ontwikkelen voor iedere betaalmethode. Indeed verzamelt vacatures van talloze vacaturesites en Funda biedt een platform voor het grootste deel van de te koop staande huizen.

 

Ontdek wie je vanuit kennis en ervaring kan helpen met de beste oplossingen en adviezen.

Bekijk meer leveranciers

 

Invloed van digitalisering op bedrijfsprocessen

Transformeren gaat veel verder dan het digitaliseren of automatiseren van bestaande processen. Nieuwe technologie maakt het mogelijk om je klant in alle processen centraal te stellen en tegelijkertijd kostenefficiënter te werken. Deze invloed kan digitalisering hebben op je bedrijfsprocessen:

  • Personalisatie van marketing en verkoop – Potentiële klanten oriënteren zich vooral online. Dat gedrag kan je meten en analyseren. Ken je de interesses van websitebezoekers dan zijn retargeting en marketing automation mogelijk. Hiermee kan je potentiële klanten op het juiste moment via het juiste kanaal van de juiste content voorzien en zo je leadgeneratie en sales bevorderen.
  • Bouwen aan het klantbeeld – Het is belangrijk om zoveel mogelijk relevante informatie over klantcontacten op te slaan en waar mogelijk te verrijken. Daarbij wordt data uit je eigen CRM systeem aangevuld met data uit andere kanalen en social media. Met hulp van business intelligence kan je vervolgens bepalen wat de meest lucratieve doelgroepen zijn en op welk moment je de volgende actie moet ondernemen.
  • Betere dienstverlening – Klanten verwachten steeds vaker dat je dienstverlening 24/7 beschikbaar is. Zo niet, dan zitten zij met één muisklik bij je concurrent. Slechte ervaringen worden via social media of reviews gedeeld. De eerste stap in digitalisering is het opzetten van een persoonlijke frontoffice-omgeving per klant. Daarna is een koppeling met de backoffice voor orderverwerking of het uitvoeren van transacties belangrijk.
  • Internet-of-Things – Steeds meer apparaten zijn voorzien van sensors zodat online monitoring en serviceverlening mogelijk is. De veiligheid van apparaten kan hierdoor toenemen. Service en onderhoud worden op afstand gesignaleerd en kunnen vaak online worden verleend.

 

Vergelijk specialisten op het gebied van digitale transformatie en ontdek de verschillen.

Bekijk meer leveranciers

 

Digitale transformatie en data

Digitale transformatie, data en data management zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder goed databeheer is iedere vorm van transformatie of digitaliseren nagenoeg onmogelijk. Hoewel steeds meer organisaties inmiddels het belang van digitale transformatie begrijpen, zijn niet veel daarvan zich bewust van de essentiële rol die data management speelt om deze transformatie succesvol te laten verlopen.

Wanneer data niet goed wordt beheerd, veroorzaakt dit problemen. Je bent dan niet in staat om je werknemers of klanten te ondersteunen bij het nemen van de juiste beslissingen. Tegelijk hebben medewerkers geen toegang tot de data die zij nodig hebben om zelf optimaal te presteren. Een moeizame toegang tot data, die ook van lage kwaliteit is, leidt al snel tot slechte beslissingen door medewerkers en management. Dat kan grote gevolgen hebben voor het vermogen van je organisatie om wendbaar en effectief te blijven. Daarnaast kan het leiden tot reputatieschade, tijdverspilling en een afname van je concurrentievermogen.

Met goed en betrouwbaar data management, integratie en reporting hebben je medewerkers direct toegang tot de informatie die zij nodig hebben. Dit bevordert een goede besluitvorming en vergroot het aanpassingsvermogen als marktomstandigheden veranderen. Goede beheerde data is consistent, betrouwbaar en zonder fouten. Dat helpt je bij interne besluitvorming, samenwerking en de naleving van regelgeving.

 


 
IMPLEMENTATIE

Aanpak van transformatieprojecten

 

Uitgangspunten voor digitaliseringsprojecten

Digitale transformatie beperkt zich vaak tot één bedrijfsonderdeel, zoals ICT, productie of finance. Dat leidt tot suboptimalisatie. Beter is om digitale transformatie te organiseren vanuit de algemene bedrijfsdoelstellingen. Zo voorkom je dat de verbetering van klantervaringen, interne bedrijfsprocessen en het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen los van elkaar plaatsvinden.

Het implementeren van ICT oplossingen mag geen doel op zich zijn. Roep dus niet ‘we moeten iets met AI of data, maar bedenk of je er wat mee kunt vanuit je bedrijfsdoelstellingen. Schets eerst het grote plaatje en langetermijndoelstellingen. Pas daarna bepaal je in welke blokken je oplossingen gaat bouwen en maak je een planning voor je project. Start daarna met de digitaliseringsprojecten die jullie direct veel kunnen opleveren.

 

Lees hoe je IT projecten succesvol worden

 

Starten met digitale transformatie

Voor het digitaal transformeren van je organisatie zal je gebruik maken van externe specialisten. Zij kunnen je helpen met advies, een goed plan en een realistische businesscase. Intern zal je alles op orde moeten hebben en zal duidelijk moeten zijn wie welke verantwoordelijkheden heeft bij het project. Medewerkers moet je tijdig bij het project betrekken. Daarnaast zal ook je ICT infrastructuur geschikt moeten zijn voor wat de transformatie nodig heeft. Deze aspecten vergroten de kans op succesvolle implementaties:

  • Sense of urgency – Zorg in je hele organisatie voor een gevoel van urgentie om verder te digitaliseren en transformeren. Maak duidelijk waarom de transformatie nodig is. Formuleer een heldere business case.
  • Dedicated teams – Stel innovatieteams samen. Zorg dat in die teams alle betrokkenen en specialismen zijn vertegenwoordigd. Benoem ook een eindverantwoordelijke.
  • Werkvloer – Begeleid de gevolgen van transformeren voor de werkvloer. Digitale transformatie heeft altijd grote impact op de werkvloer. Denk aan de vrees voor verandering van taken of banenverlies.
  • Cloud computing – Zorg voor een schaalbare IT infrastructuur. Cloudoplossingen zijn beter schaalbaar en bieden altijd voldoende capaciteit voor nieuwe toepassingen. Bovendien voorkom je onnodige investeringen in hardware en software.
  • Bedrijfscultuur – Besef dat de digitale transformatie om vernieuwing vraagt. De drang om te digitaliseren moet in de hele organisatie gevoeld worden. Als je nieuwe technologie gebruikt voor bestaande processen leidt dat niet per se tot verbetering. Sta ervoor open dat juist ook de processen zelf vernieuwd moeten worden.

 

Lees over nieuws en ontwikkelingen rond digitale transformatie in de ICT nieuwsbrief.

ICT nieuwsbrief

 

Hoe voorbereiden op digitale transformatie?

De beste aanpak voor het gang zetten van jullie digitale transformatie is zoals voor alle ICT projecten geldt: doelen vaststellen, strategie bepalen, plannen maken, kennis verrijken, beslissingen nemen, oplossingen implementeren, evalueren en optimaliseren. Dat kan je per bedrijfsproces of bedrijfsonderdeel realiseren. Alles tegelijk aanpakken is niet verstandig. Om te bepalen waar je grootste kansen op verbetering liggen, helpen de onderstaande vragen je in de goede richting.

 

Digitalisering en klanten

  • Hebben wij een integraal klantbeeld?
  • Weten wij waarom onze klanten klant van ons zijn?
  • Weten wij wat wij aan onze klanten kunnen verdienen?
  • Weten wij wanneer en waarom klanten overstappen naar de concurrent?
  • Weten wij wat onze klanten willen en of wij dat kunnen leveren?
  • Welke customer experience streven wij na?
  • Passen onze CRM software en marketingtools daarbij?

 

Digitalisering en basis bedrijfssoftware

  • Welke bedrijfssoftware is verouderd en werkt niet meer zoals wij zouden willen?
  • Zijn onze administratieve processen onder controle?
  • Weten wij doorlopend hoe wij er financieel voor staan?
  • Beschikken wij tijdig over goede rapportages?
  • Helpen onze ERP en CRM oplossingen ons of belemmeren deze een optimaal bedrijfsproces?
  • Zijn onze HRM processen geoptimaliseerd voor managers en medewerkers?
  • Is ons document management op orde?

 

Digitalisering en data

  • Over welke data beschikken wij en wat doen wij daarmee?
  • In welke mate zijn wij een datagedreven organisatie?
  • Nemen wij beslissingen gebaseerd op feiten en inzichten of vooral op gevoel?
  • Op welke vragen over de effectiviteit en efficiency van ons bedrijfsproces hebben wij geen antwoord?
  • Welke rol gaat artificial intelligence bij ons spelen?

 

Digitalisering en logistiek

  • Zijn onze klanten tevreden over onze logistieke prestaties en wat zijn verbeterpunten?
  • Hoe belangrijk zijn leveringsbetrouwbaarheid en levertijd voor onze klanten?
  • Hebben wij de optimale voorraad en de laagst mogelijke voorraadkosten?
  • Kloppen onze inkoopprocessen altijd?
  • Welke oplossingen zijn er voor de zwakke plekken in onze logistiek?

 

Digitalisering en communicatie

  • Verlopen onze interne en externe communicatie zoals wij dat willen?
  • Is onze online en offline bereikbaarheid goed?
  • Kunnen wij gemakkelijk samenwerken, plannen maken en organiseren?
  • Zijn social media geïntegreerd in de tools die wij gebruiken?
  • Kunnen onze klanten ons bereiken en spreken zij direct de juiste personen?

 

Digitalisering en cloudoplossingen

  • Maken wij voor al onze bedrijfssoftware gebruik van de cloud?
  • Voorziet onze IT infrastructuur in thuiswerken en mobiel werken?
  • Staat onze data veilig in de cloud?
  • Bellen, vergaderen en werken wij efficiënt samen via online tools?
  • Zijn onze data en documenten overal voor ons beschikbaar?
  • Hebben wij het beheer van onze IT altijd op orde?

 


 
EXPERTS

Digitale transformatie specialisten en adviseurs

 

Overzicht van specialisten en adviseurs

Het digitaal transformeren van je organisatie vereist een breed inzicht in bedrijfsprocessen, organisatievraagstukken en technologische ontwikkelingen. Voor het ontwikkelen van een visie hierop en het starten en uitvoeren van alle projecten die hiermee samenhangen, kan je niet zonder de hulp van specialisten en adviseurs. Schakel deze tijdig in en let erop dat zij bekend zijn met jullie markt en bedrijfsprocessen.
 

 

Bekijk ook specialisten op het gebied van

Data management
Data analytics
Cloud oplossingen
 


 
ARTIKELEN

Extra informatie over digitale transformatie

 

Ontdek meer over digitale transformatie en digitalisering via deze artikelen:

Digitale informatie verder uitgelegd (Upstream)
19 voorbeelden van digitale transformatie binnen organisaties (Yenlo)
Hoe implementeer je digitale transformatie? (Lucid)
Zes transformatietrends in de publieke sector (Consultancy)
Waarom digitale transformatie vaak mislukt (Consultancy)

 


 
MEER

Lees verder

 

Oriënteren op nieuwe software? Lees ‘Zo pak je jullie softwareproject aan’
Hulp of advies nodig? Deze digitale transformatie experts staan voor je klaar!
Meer lezen? Download de gratis boeken van het ICT informatiecentrum.
Niets missen? Schrijf je in voor de ICT nieuwsbrief

 

Ook interessant
Data management
Data analytics
Cloud oplossingen
Business process management