DMS software
Project starten
|
Informatie
|
Bekijk ook
|
4 onmisbare bronnen
Oriënteren op DMS software? Lees ‘Zo pak je jullie softwareproject aan’
DMS oplossing selecteren? Deze DMS software experts staan voor je klaar!
DMS software vergelijken Bekijk DMS oplossingen en leveranciers.
Niets missen? Schrijf je in voor de ICT nieuwsbrief
DMS software en document management
Wat is DMS software?
DMS software gebruik je voor het eenvoudig digitaliseren, centraal opslaan en beheren van de in jullie organisatie gebruikte documenten. DMS staat voor document management systeem of software. Met hulp van een DMS kan je jullie documentbeheer beter organiseren, zijn documenten sneller terug te vinden, kan je gemakkelijker met meerdere mensen in één document samenwerken, is er geen onduidelijkheid meer over wat de juiste of meest actuele versie is, kan je workflows vastleggen en is voor iedere medewerker eenvoudiger om aan interne standaarden en afspraken te voldoen.
Document management is inmiddels een onderdeel van het beheer van alle content die je organisatie gebruikt. Dit wordt enterprise content management of ECM genoemd. Veel DMS oplossingen kan je daarom ook tegenkomen als ECM software.
Wanneer heb je DMS software nodig?
Een document management systeem of ECM oplossing kan om diverse redenen noodzakelijk of gewenst zijn. Om erachter te komen of een (nieuw) DMS voor jullie organisatie zinvol is, kan je de onderstaande checklist gebruiken. Hoe vaker je met JA antwoordt, hoe meer zal een DMS of ECM oplossing jullie processen kunnen verbeteren en de werkzaamheden vereenvoudigen.
- Werk je met andere partijen samen en spelen documenten een rol in de informatieoverdracht?
- Werk je wel eens met meerdere medewerkers aan hetzelfde document?
- Raak je wel eens documenten of andere digitale content kwijt?
- Kost het terugvinden van documenten en andere content je regelmatig veel tijd?
- Is het belangrijk om bij te houden wie welke aanpassingen heeft gemaakt in jullie documenten?
- Zijn er documenten die je wilt kunnen aanroepen of gebruiken vanuit verschillende systemen?
- Is het beheer van dossiers of cases een belangrijk onderdeel van jullie bedrijfsproces?
- Moet je documenteren om te kunnen voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen?
- Hebben jullie de ambitie om minder papier in je organisatie te gebruiken en meer digitaal te doen?
- Moeten er documenten of andere content online toegankelijk zijn?
- Neemt het aantal interne documenten steeds verder toe?
- Heb je documenten snel beschikbaar als klanten daarom vragen?
- Bestaat er een behoefte om ‘oude’ documenten regelmatig te archiveren?
- Raak je het overzicht op je documentstroom in je organisatie wel eens kwijt?
- Spelen jullie een rol in een supply chain, waarbij documenten een belangrijke rol spelen?
- Bewaren verschillende medewerkers ieder hun eigen versie van bepaalde documenten?
- Kunnen jullie bij documenten met persoonsgegevens aantonen aan te AVG te voldoen?
- Is er meer controle nodig op het e-mailverkeer door je medewerkers?
- Wil je controle houden op wie wel of geen toegang heeft tot bepaalde documenten?
- Streeft je naar optimalisering van je workflow?
- Moeten jullie documenten bewaren om juridische of wettelijke redenen?
Wat zijn de voordelen van DMS of ECM software?
- Eenvoudige toegang tot documenten – Een document management systeem biedt je op de meest eenvoudige manier toegang tot alle in documenten vastgelegde informatie. Via het bedrijfsnetwerk of internet zijn documenten doorlopend voor iedereen die daarvoor toestemming heeft (intern of extern) vanaf iedere plaats te raadplegen. Wijzigingen en aanvullingen zijn direct beschikbaar en de status van documenten is voor iedereen doorlopend bekend. Er is daarom geen discussie meer over de versie van een document: iedereen werkt met dezelfde meest actuele versie, zodat misverstanden en miscommunicatie uitgesloten kunnen worden. Ook wordt het delen van kennis in je organisatie eenvoudiger, waardoor projecten sneller en beter uitgevoerd kunnen worden.
- Beschikbaarheid van informatie – De informatie waarover bedrijven beschikken is opgeslagen in verschillende systemen. Dit leidt tot een grote diversiteit aan bestandsformaten. Daarnaast worden veel van deze systemen op een eigen manier en geïsoleerd van andere systemen beheerd. Ook technologische ontwikkelingen spelen een rol. Deze gaan zo snel dat systemen en bestandsformaten steeds sneller verouderen. Gevolg daarvan is dat in documenten vastgelegde informatie wel aanwezig, maar niet altijd op de juiste manier binnen je organisatie beschikbaar is. Een DMS lost dit probleem op.
- Minder handelingen met documenten – Met een DMS of ECM oplossing kunnen diverse arbeidsintensieve handelingen met papieren documenten (opvragen, verzenden, kopiëren, printen) achterwege blijven, omdat documenten in digitale vorm en via bestaande kanalen, continu beschikbaar zijn. Veel tijd kan je winnen door documenten automatisch naar de juiste medewerker te laten gaan en anderen niet ‘lastig te vallen’ met informatie die eigenlijk niet voor hen bestemd is.
- Betere archivering – Ook de archivering van documenten kan je met een DMS optimaal organiseren. Documenten kunnen bijvoorbeeld eenvoudig aan een project gekoppeld worden, zodat direct duidelijk is welke gevolgen wijzigingen in het ene document hebben voor het andere. Document management systemen leveren bovendien een grote bijdrage aan het verlagen van jullie kosten. De snelle traceerbaarheid van documenten, het eenvoudige raadplegen ervan en het voorkomen van alle handelingen die aan papieren documenten verbonden zijn, besparen veel tijd.
DMS, informatiebeheer en AVG
Meer structuur in digitale content
Een document management systeem of ECM systeem brengt structuur in het beheer van jullie digitale content. Dit doet de software door de toegang tot en opslag van correspondentie, e-mails, presentaties en allerhande digitale documenten en informatie te regelen. Workflows zorgen ervoor dat bij de uitvoering van taken geen stappen overgeslagen worden. Door koppelingen met ERP, HRM of CRM software, boekhoudsoftware of andere bedrijfssoftware zijn documenten ook voor en via de andere door jullie gebruikte applicaties beschikbaar.
Vormen van digitaal informatiebeheer
Het is logisch dat je organisatie streeft naar een zo optimaal mogelijk digitaal informatiebeheer en contentbeheer. Alleen dan kan je werken aan de verdere digitalisering van bedrijfsprocessen. Je komt digitaal informatie- en contentbeheer daarom tegen in diverse vormen. De belangrijkste staan hieronder.
- Documentbeheer – Transparant en veilig beheer begint met een einde te maken aan de circulatie van allerlei versies van documenten in persoonlijke mappen van meerdere collega’s en afdelingen. Een document komt maar één keer voor. Het DMS plaatst en beveiligt de documenten vervolgens automatisch op de juiste plek. Met het oog op kwaliteit en compliance aan wettelijke bepalingen biedt deze vorm van document- en informatiebeheer overzicht en mogelijkheden tot sturing. De lifecycle van een document is altijd aan te tonen.
- E-mail management – Een e-mailbericht heeft dezelfde juridische status als een brief. Daarom is het belangrijk deze centraal vast te leggen, zodat je altijd terug kunt vallen op een compleet dossier met actuele informatie en het bijbehorende e-mailverkeer. E-mail management in een DMS begint met alle binnenkomende en uitgaande mailberichten en bijlagen. Je kunt direct de wettelijke bewaartermijn aanvinken. Later zijn alle e-mails gemakkelijk terug te vinden.
- Versiebeheer – Dit zorgt ervoor dat je met meerdere mensen tegelijk in concept aan hetzelfde document kunt werken. Hiermee stel je de uiteindelijke definitieve versie sneller op. Versiebeheer kan je op alle documentsoorten toepassen en zorgt ervoor dat iedereen die toegang tot een document heeft, altijd toegang kan hebben tot de laatste versie met de meest recente wijzigingen.
- Digitale postverwerking – Taken om post te lezen, te beantwoorden of op een andere manier te verwerken kan je digitaal uitdelen. Geldende voorwaarden en gehanteerde tijdslimieten zijn hierin op te nemen. Uiteraard kunnen meerdere medewerkers een notitie plaatsen bij het document. Poststukken raken niet meer zoek en verwerking kan snel. Na archivering is bij een audit nog exact te achterhalen wat er op welk moment met een specifiek poststuk is gebeurd.
- Contract- en inkoopmanagement – Bij contract- en inkoopmanagement wil je precies weten welke afspraken er gelden, wanneer termijnen aflopen en hoe er dan gehandeld moet worden. Met een DMS digitaliseer je dat proces. Alle schriftelijke afspraken, perioden, herinneringen en beoordelingen koppel je aan leveranciers en interne medewerkers. Deze routering of workflow zorgt ervoor dat je automatisch gealarmeerd wordt. Zo kan er geen stap meer overgeslagen of vergeten worden.
- Digitaal personeelsdossier – Alle documenten en correspondentie naar, over en van een medewerker staan hiermee, voor zolang als de wettelijke bewaartermijn toestaat, op een centrale en streng beveiligde plek. De vertrouwelijke informatie is alleen toegankelijk voor HRM, de medewerker zelf en in beperkte mate voor leidinggevenden. Meestal maakt deze toepassing tegenwoordig onderdeel uit van HRM software.
- Evenement- en projectbeheer – Documenten die je bij elk evenement of project gebruikt, kan je in een DMS koppelen aan de fase, het proces en het evenement of project. Je creëert zo een ‘basisproject’ waarop je volgende evenementen en projecten kunt baseren. Je hoeft alleen de naam, omschrijving en locatiegegevens in te vullen en kunt daarna de documenten aan medewerkers, leveranciers, contactpersonen, projectleden, documentatie, taken, acties, werkstromen en dergelijke koppelen.
- Digitale content archiveren – Met een DMS regel je eenvoudig de minimale of maximale bewaartermijn van documenten en dossiers in een DMS. Je kunt hierbij denken aan financiële documenten die je minimaal een aantal jaar moet bewaren, aan sollicitatiebrieven die je beperkt mag bewaren zonder toestemming en aan bedrijfsdocumenten zoals jaarverslagen en beleidsstukken die je altijd moet bewaren. Na de ingestelde termijn kunnen de documenten handmatig of automatisch vernietigd worden.
DMS en AVG; hoe voldoe je aan privacywetgeving?
In veel documenten komen persoonsgegevens en privacygevoelige informatie voor. Sinds 2018 is de verwerking van deze persoonsgebonden gegevens onderworpen aan de AVG. Wil je voldoen aan deze privacywetgeving, dan zal je document management systeem geschikt moeten zijn voor uitvoering van de AVG.
De verwerking en opslag van persoonsgegevens mag in je organisatie vanwege de AVG niet meer fout gaan. Gaat het toch mis of zijn verwerking en opslag van gegevens niet in overeenstemming met de AVG, dan zijn jullie daarvoor aansprakelijk. De boetes kunnen zijn hoog. Het naleven van de AVG is gemakkelijker met DMS software dan zonder, omdat een document management systeem structuur aanbrengt in de documentstromen en de opslag ervan. Je weet dus beter waar welke informatie staat en kunt eenvoudig bepalen wie daarvan gebruik mag maken.
Welke eisen stel je vanwege de AVG aan een DMS?
De AVG bepaalt indirect de eisen die je aan je document management oplossing stelt. Zo moet je DMS op drie punten absolute zekerheid bieden: vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid. Ofwel, het systeem moet je bescherming bieden tegen onbevoegd gebruik, de software moet de volledigheid en juistheid van de informatie kunnen waarborgen en documenten en andere content moeten veilig zijn voor de gebruikers.
Daarnaast is het kunnen bijhouden van een register van de verwerkingsactiviteiten belangrijk en moet het DMS beschikken over een geïntegreerde beveiliging en compliance. Gebruikers moeten dankzij het gebruik van beveiligingssleutels, twee stappen verificatie en/of encryptie de zekerheid hebben dat hun handelingen veilig zijn. Datalekken moeten uitgesloten worden. Tevens moet het DMS kunnen bijhouden wie toegang heeft gehad tot bepaalde informatie en welke bewerkingen hebben plaatsgevonden.
DMS software vergelijken en kiezen
DMS selectie
DMS selectie is nodig om uit de vele mogelijke oplossingen voor documentbeheer de software te kiezen die het beste past bij jullie workflows, bedrijfsprocessen, toepassingen en specifieke eisen en wensen. Wat allemaal een rol speelt, is vooraf lastig te overzien. Met de onderstaande tips en adviezen en met hulp van de DMS expert die je via deze pagina kunt vinden, moet het lukken.
Welke DMS software heb je nodig?
Er zijn veel systemen en oplossingen beschikbaar voor document management en het beheer van andere digitale content. Naast losse, generiek inzetbare document management systemen zijn er talloze oplossingen gericht op specifieke processen en branches. Speciale DMS oplossingen voor de bouw, zorg, advocatuur of zakelijke dienstverlening zijn daar voorbeelden van. Ook kan documentbeheer onderdeel zijn van andere bedrijfssoftware, zoals vaak het geval is bij CRM software, HRM systemen en ERP software. Daarnaast is document management onderdeel van systemen voor enterprise content management (ECM) en enterprise information management (EIM).
DMS, ECM of EIM?
Document management staat door de sterk toegenomen hoeveelheid digitale documenten, content, bestanden en data bij steeds meer organisaties niet meer op zich. Het beheer daarvan is daarom steeds vaker onderdeel van wat enterprise information management (EIM) wordt genoemd. Gaat het om ongestructureerde informatie in de vorm van gedigitaliseerde documenten en andere digitale content, dan is enterprise content management (ECM) van toepassing. DMS software en DMS functionaliteit kan je dus ook vinden bij specialisten op het gebied van EIM systemen of ECM software.
Welke DMS oplossingen zijn er?
Zoekt je software voor document management of het beheer van andere digitale content, dan heb je keuze uit verschillende mogelijkheden:
- Separate DMS software – Deze DMS oplossing gebruikt je als zelfstandig pakket en kan je meestal eenvoudig koppelen met andere bedrijfssoftware. Je hebt keuze uit breed inzetbare generieke DMS software of specialistische software, gericht op een specifieke toepassingen of branche.
- Geïntegreerde DMS software – DMS functionaliteit is dan onderdeel van bijvoorbeeld een CRM, HRM of ERP systeem. Je hoeft geen losse DSM software toe te voegen, omdat deze al deel uitmaakt van deze bedrijfssoftware.
- ECM software – Enterprise content management software biedt meer mogelijkheden dan alleen het beheer van documenten. Gaat het je ook om het beheer van andere digitale bestanden en ongestructureerde informatie, dan kan je zich richten op ECM software. De begrippen DMS en ECM worden steeds vaker door elkaar gebruikt. Veel DMS software wordt tegenwoordig dan ook aangeduid als ECM oplossing.
- EIM systemen – Enterprise information management software kan je nog meer functionaliteit bieden. ECM en DMS zijn daar meestal een onderdeel van. EIM is gericht op het totale informatiebeheer binnen organisaties en gaat dus verder als DMS of ECM.
- Branchesoftware – Bedrijfssoftware die specifiek is gericht op een branche of type activiteit voorziet vaak in DMS functionaliteit als documenten en dossiers in hun bedrijfsprocessen een belangrijke rol spelen. Dat kan het geval zijn bij bijvoorbeeld bouwsoftware, software voor advocatenkantoren, zorgsoftware of assurantiesoftware.
Hoe kiest je een DMS leverancier?
Met het bepalen wat voor je de beste DMS oplossing is, bent je er nog niet. Daar hoort ook een leverancier bij. Daarnaast kan je bij de uitvoering van je project nog ondersteuning nodig hebben, zoals bij de implementatie, de migratie van bestanden of voor advies. Feitelijk lopen er in je DMS project dus twee selectietrajecten parallel: één voor de technische oplossing en één voor de specialisten die je helpen met de uitvoering van je project.
Bij het selecteren van een leverancier is het belangrijk dat deze ruime ervaring heeft met de oplossing die je selecteert, je processen kent, ervaring in de branche heeft, goede referenties heeft en zekerheden biedt over de uitvoering van het project. Die zekerheden hebben te maken met de planning van je project, het niveau van de consultants die de uitvoering gaan doen of begeleiden en de kosten van alles. In gesprek met verschillende DMS leveranciers merk je snel wie het beste aan al jullie eisen voldoet.
Hoe pak je DMS selectie aan? Tips en adviezen
- Projecten rond document management kunnen best complex zijn vanwege het grote aanbod van DMS systemen, de lastige analyse van je bedrijfsprocessen en workflows en de belangrijke keuzes bij het configureren van de software. Gebruik daarbij de hulp van DMS experts, zowel in de oriëntatie-, selectie- als implementatiefase. Wacht niet met hulp tot je vastloopt.
- Neem ieder advies ter harte, maar vaar bij het selecteren van je DMS niet blind op wat externe adviseurs of leveranciers adviseren. Bouw altijd ook zelf kennis op over het selectie- en implementatietraject. Zorg dat je iedere keuze zelf kunt begrijpen en onderbouwen.
- Kijk niet alleen naar separate DMS oplossingen, maar zoek DMS oplossingen ook binnen enterprise information management (EIM) oplossingen of enterprise content management (ECM) systemen.
Onderzoek of je CRM software, HRM systeem of ERP software wellicht al voorziet in de document management functionaliteit die je zoekt. - Maak gebruik van een DMS of ECM specialist die verstand heeft van je type bedrijfsproces en ervaren is binnen je branche.
- Pas je werkprocessen aan op de mogelijkheden die de DMS software je biedt en ga niet sleutelen aan nieuwe software om deze weer aan te laten sluiten op bestaande processen en werkwijzen.
- Richt je niet te snel op grote spelers op de DMS markt. Voor je minder bekende DMS software en DMS dienstverleners bieden vaak oplossingen met heel eigen eigenschappen en voordelen.
- Maak met iedereen die bij je DMS project betrokken is over alles wat het selectietraject aangaat goede afspraken en leg die altijd vast.
- Een goede business case is essentieel om de kwaliteit van je keuze te kunnen bepalen. Stuur deze tijdens het project bij. Omstandigheden, voorwaarden en eisen kunnen tijdens het project veranderen.
- In de selectiefase zijn leveranciers altijd heel meegaand. Niets is een probleem en alles kan opgelost worden. Zorg ervoor dat je doorvraagt, garanties krijgt en referenties checkt. Daarmee voorkom je dat beperkingen van je nieuwe DMS oplossing pas blijken als de implementatie al is begonnen.
- Beoordeel een DMS oplossing niet alleen op de specificaties van de software, maar kijk ook heel goed naar de kwaliteit, prestaties en referenties van de leverancier. Uiteindelijk ga je daar met je keuze van een DMS een lange relatie mee aan.
- Voorkom dat je DMS project qua kosten en planning ontspoort. Controleer tijdens de selectiefase welke leveranciers je de meeste zekerheden bieden en realiseer je dat van ‘minderwerk’ zelden sprake is en van ‘meerwerk’ bijna altijd.
- Voorkom maatwerksoftware of beperkt het in ieder geval zoveel mogelijk. Standaard DMS oplossingen zijn tegenwoordig al zo compleet en flexibel, dat maatwerk meestal niet nodig is.
- Het is onmogelijk om via een online selectietool of een kort telefonisch interview DMS software te selecteren. De gesuggereerde ‘onafhankelijkheid’ van dergelijke diensten is in werkelijkheid meestal ver te zoeken. Check het belang van een adviseur bij de inhoud van zijn of haar advies. Onafhankelijk betekent dat dit belang er niet is. Ook niet voor het verder uitvoeren van het project.
Wat is nog meer belangrijk in het selectietraject?
Een DMS project vraagt een goede planning en uitvoering. Bij de selectie zijn daarom ook nog enkele andere aspecten belangrijk.
- Creëer draagvlak – Welke problematiek, visie of beslissing ook de aanleiding vormt voor de selectie van een nieuwe DMS, het is heel belangrijk om de noodzaak voor de nieuwe software duidelijk op papier te zetten. Beschrijf de huidige situatie en de gewenste situatie. Betrek hiervoor vanaf het begin medewerkers in het projectteam. Dit zorgt voor betrokkenheid vanuit alle lagen van de organisatie. Ook is goede communicatie over het project en de vorderingen daarin cruciaal om in het hele bedrijf draagvlak te creëren.
- Beperk de scope – Stel prioriteiten om de scope van het project te beperken. Niet alles is even belangrijk. Door de kern van je project te bepalen wordt het project beheersbaar, beter uitvoerbaar en succesvoller.
- Stel een PVE samen – In een programma van eisen (PVE) staat tot in detail beschreven aan welke eisen jullie oplossing moet voldoen. Het uitgewerkte PVE omschrijft de voorwaarden die medewerkers en het management stellen aan een optimaal werkend documentbeheer systeem.
- Maak weloverwogen keuzes – Het gaat niet alleen om de selectie van de DMS software, maar ook om de leverancier. Met een uitgewerkt PVE kan je een longlist van oplossingen en leveranciers daarvan opstellen. Deze leveranciers krijgen een Request for Information (RFI) met het uitgewerkte PVE toegestuurd, waarop ze kunnen reageren. Op basis hiervan breng je de longlist terug tot een shortlist van leveranciers die je verder gaat onderzoeken. Meestal zijn dit er maar een paar.
- Test met een businesscase – Met een business case test je de software die je overweegt aan de hand van een realistische praktijksituatie. Hiermee is snel te zien of deze software aansluit op jullie vraag en processen.
DMS software implementeren
Waaruit bestaat een DMS implementatie?
De implementatie van een DMS betreft alle voorbereidingen, handelingen en activiteiten die nodig zijn om het systeem zo te laten werken als je bedoeling is. Heb je gekozen voor een separate online DMS oplossing, dan is de implementatie relatief eenvoudig. In de implementatiefase richt je het DMS systeem zo in dat deze voldoet aan hoe je ermee wilt werken. Daarnaast zorg je ervoor dat alle documenten in het juiste format en op de gewenste plaats opgeslagen en gevonden kunnen worden.
Bij eenvoudige DMS oplossingen kan je heel veel zelf doen, maar zelf dan blijft de hulp van een expert prettig en waardevol. Deze kent de software het best, heeft snel de juiste oplossingen en instellingen gevonden en helpt je in korte tijd op weg in gebruik van het systeem.
Wat moet je regelen voor een goede implementatie?
- Betrek medewerkers tijdig in alle plannen, zodat er draagvlak is als je aan de slag gaat met de implementatie van de DMS oplossing.
- Bereid medewerkers voor op de komende aanpassingen in je DMS en de manier waarop het document management in je bedrijf georganiseerd gaat worden. Je legt dit vast in een DMS strategie.
- Beschrijf nieuwe en aangepaste werkprocessen (workflows) eenduidig en zorg dat medewerkers hiervan op de hoogte zijn.
- Zorg voor eenduidigheid in de communicatie over het project. Definieer zo nodig de belangrijkste begrippen, zodat misverstanden voorkomen worden.
- Houd goed rekening met de privacyregels. De AVG stelt eisen aan de manier waarop je documenten bewaart, welke informatie daarin mag staan en hoe je de toegang tot documenten regelt.
- Bepaal wie geautoriseerd is voor welke taken en functies van het DMS en bespreek dat vooraf. Wijs beheerders aan, zodat duidelijk is waar anderen tijdens en na de implementatie met hun vragen en problemen terecht kunnen.
- Werk tijdig aan de koppelingen met andere systemen. Vaak zijn er nog extra maatregelen en oplossingen nodig om het uitwisselen van documenten met andere systemen mogelijk te maken.
- Definieer een oplossing voor de documenten die je niet digitaal kunt opslaan met het DMS of die je naast de digitale versie ook nog in een papieren versie wilt bewaren.
- Evalueer doorlopend en blijf het DMS verder ontwikkelen. Doe dat in het begin vaker, maar houd het vol. Gebruikers hebben altijd goede adviezen over hoe het gebruik van een DMS verder kan verbeteren. Vraag ernaar!
- Je DMS implementatie kan ontsporen als wensen of eisen tijdens de implementatie worden aangepast. Begin pas met de implementatie als alle voorbereidingen zijn gedaan.
- Schroom niet om je implementatie stil te leggen als beoogde doelen niet gerealiseerd worden. Twee stappen terug is beter dan één stap vooruit in de verkeerde richting.
- In de offertefase kan vaak alles, maar in de implementatiefase wordt menig softwareleverancier een stuk voorzichtiger. Zie erop toe dat je DMS project gerealiseerd wordt, zoals was afgesproken.
DMS leveranciers en adviseurs
Overzicht van leveranciers en adviseurs
Het kiezen van de leverancier van je nieuwe DMS oplossing is meestal nog belangrijker dan de keuze van de document management software zelf. Uiteindelijk bepaalt de leverancier immers voor het grootste deel of je DMS project een succes wordt of niet. In ons overzicht van DMS leveranciers en adviseurs vind je de DMS experts die je kunnen helpen.
Lees verder over DMS software
Oriënteren op DMS software? Lees ‘Zo pak je jullie softwareproject aan’
DMS oplossing selecteren? Deze DMS software experts staan voor je klaar!
DMS software vergelijken Bekijk DMS oplossingen en leveranciers.
Niets missen? Schrijf je in voor de ICT nieuwsbrief
Ook interessant
Enterprise content management (ECM)
Enterprise information management (EIM)
Data management