IT beheer
Deze experts kunnen je helpen!
|
Bekijk ook
|
Wat is IT beheer?
Wat is IT beheer?
IT beheer is noodzakelijk voor iedere organisatie die in hun bedrijfsprocessen afhankelijk is van ICT oplossingen. Het belang ervan wordt snel duidelijk als er in de beschikbaarheid van deze IT oplossingen iets misgaat. Terwijl iedere medewerker er als vanzelfsprekend vanuit gaat dat alle systemen altijd probleemloos werken, is dat in de praktijk niet het geval. Alle onderdelen van de gebruikte IT infrastructuur hebben onderhoud nodig en vragen direct om aandacht als er storingen of onderbrekingen zijn. Zowel het optimaal functioneren, het vervangen, vernieuwen of updaten van software, hardware en dataoplossingen en het voorkomen en verhelpen van storingen zijn onderdeel van IT beheer.
Wat kenmerkt IT beheer?
Het IT beheer bij bedrijven kenmerkt zich door een diverse aspecten die essentieel zijn voor goedlopende bedrijfsprocessen. Belangrijk is de focus op de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de IT systemen en de beveiliging van data tegen niet-geautoriseerde toegang en cyberdreigingen. Naast technologische aspecten spelen ook praktische aspecten een rol.
Goed IT beheer draagt ook bij aan flexibiliteit van de IT infrastructuur, waardoor deze beter schaalbaar is. Daarnaast streeft IT beheer naar efficiency: het optimaliseren van systemen en processen om kosten te verlagen en de productiviteit te verhogen. Ook speelt compliance een rol, omdat alle gebruikte IT oplossingen en de omgang met data ook aan altijd aan alle geldende wetten en regels moeten voldoet.
Soorten IT beheer
Je kan te maken hebben met drie soorten IT beheer, gericht op de verschillende onderdelen van je IT infrastructuur en systemen: functioneel beheer, applicatiebeheer en technisch beheer. Daarnaast kan IT beheer worden onderscheiden naar het onderdeel waarop het betrekking heeft. Netwerkbeheer, werkplekbeheer, databeheer (data management), cloudbeheer en serverbeheer zijn daar voorbeelden van. Over werkplekbeheer en data management bestaan aparte secties op deze website. Daarbij zijn ook de specialisten voor deze thema’s vermeld.
Wat is functioneel IT beheer?
Functioneel beheer is gericht op het beheren en optimaliseren van de functionaliteit van je IT systemen, zodat deze blijven aansluiten op jullie bedrijfsprocessen. Hoofdtaak is het optreden als intermediair tussen de IT afdeling en IT gebruikers, zodat de systemen blijven werken zoals de gebruikers willen. Aspecten van functioneel beheer zijn:
- Configureren van softwareapplicaties.
- Onderhouden van gebruikersdocumentatie.
- Trainen van eindgebruikers.
- Bewaken van de systeemprestaties.
- Signaleren en analyseren van functionele problemen.
- Genereren van verbeteringen en oplossingen.
- Coördineren van de implementatie van systeemupdates.
- Implementeren van nieuwe functionaliteit.
- Waarborgen van de datakwaliteit.
- Helpen bij het opstellen van compliance werkzaamheden.
- Bewaken van de totale effectiviteit en efficiëntie van de informatiesystemen.
Wat is applicatiebeheer?
Applicatiebeheer is het onderdeel van IT beheer dat gericht is op het beheren, onderhouden en optimaliseren van alle door jullie gebruikte bedrijfssoftware en tools. Doel is dat deze optimaal blijven functioneren en blijven voldoen aan hoe gebruikers daarmee willen werken. Applicatiebeheer is noodzakelijk gedurende de hele levenscyclus van de applicaties. Het start met de implementatie en eindigt het uitfaseren en vervangen van de software. Aspecten van applicatiebeheer zijn:
- Garanderen dat de belangrijkste software goed en veilig functioneert.
- Zorgen dat applicaties juist zijn geïnstalleerd.
- Zorgen voor een goede configuratie en integratie met andere systemen.
- Updaten van software om beveiliging te waarborgen.
- Nieuwe functionaliteit integreren.
- Identificeren en oplossen van problemen die gebruikers ervaren.
- Bieden van technische ondersteuning aan gebruikers.
- Bewaken van de prestaties van applicaties.
- Garanderen van het optimaal functioneren van de applicaties.
- Beheren van toegangsrechten voor gebruikers.
- Zorgen voor correcte authenticatie en autorisatieprocessen.
- Ontwikkelen en bijhouden van gebruikershandleidingen en systeemdocumentatie.
- Trainen van eindgebruikers in het effectief gebruiken van applicaties.
- Erop toezien dat applicaties voldoen aan de geldende wet- en regelgeving en beveiligingsstandaarden.
Kijk hier welke applicatiebeheer specialisten je hierbij kunnen helpen.
Wat is technisch beheer?
Technisch beheer gaat over het operationeel houden, onderhouden en vernieuwen van de technische infrastructuur. Dit betreft onder andere netwerken, internetverbindingen, het inrichten van (cloud)werkplekken en koppelingen tussen laptops, smartphones en tablets. Technisch beheer is gericht op het garanderen van de optimale werking en beschikbaarheid servers, netwerken, databases en de andere technische componenten van je IT infrastructuur. Aspecten van technisch beheer zijn:
- Uitvoeren van hardware updates.
- Uitvoeren van software updates.
- Veilig houden van hardware en software.
- Zorgen voor de continuïteit, snelheid en veiligheid van het netwerk.
- Beheer van netwerkapparatuur, zoals routers, switches en firewalls.
- Beheren en onderhouden van fysieke en virtuele servers.
- Installeren en configureren van nieuwe servers.
- Implementeren van beveiligingsmaatregelen.
- Uitvoeren van data backups.
- Verzorgen van disaster recovery maatregelen.
- Monitoren van de IT infrastructuur.
- Waarborgen van systeemprestaties.
- Voorkomen en opsporen van problemen.
Wat is netwerkbeheer?
Iedere IT infrastructuur bestaat uit steeds meer gekoppelde systemen. Zowel intern als extern zijn er onderlinge verbindingen via bekabelde of draadloze netwerken. Het beheer daarvan is cruciaal voor het in stand houden van deze koppelingen. Netwerkbeheer is hierop gericht. Het heeft als taak om alles wat nodig is om hardware, software en andere infrastructuur met elkaar te laten communiceren, te onderhouden, beheren en optimaliseren. Aspecten van netwerkbeheer zijn:
- Configureren van netwerkapparatuur, zoals routers, switches en firewalls.
- Waarborgen van optimale netwerkprestaties.
- Waarborgen van de veiligheid van de netwerken.
- Monitoren van het netwerk om problemen te identificeren.
- Oplossen van netwerkproblemen en storingen.
- Beschermen van het netwerk tegen ongeautoriseerde toegang en aanvallen.
- Beheren van firewalls.
- Implementeren van beveiligingsprotocollen.
- Updaten van beveiligingsmaatregelen.
- Analyseren van netwerkverkeer voor optimaliseren van de prestaties.
- Minimaliseren van de downtime.
- Waarborgen van de continuïteit van bedrijfsprocessen.
Kijk hier welke netwerkbeheer specialisten je hierbij kunnen helpen.
Wat is werkplekbeheer?
Werkplekbeheer betreft het onderhouden en beheren van de fysieke en digitale omgevingen waarin je werknemers hun werkzaamheden verrichten. Doel is om met hulp van praktische IT oplossingen je medewerkers effectief, efficiënt, comfortabel en veilig te laten werken. Bekijk ook de speciale sectie over werkplekbeheer. Aspecten van werkplekbeheer zijn:
- Installeren en onderhouden van hardware, zoals computers, printers en andere apparatuur op de werkplek.
- Installeren, configureren en updaten van software.
- Technisch ondersteunen van medewerkers bij hun IT vragen.
- Oplossen van problemen en storingen.
- Minimaliseren van de downtime bij storingen.
- Verzorgen van veilige en stabiele netwerktoegang.
- Beheren van gebruikersrechten bij netwerktoegang.
- Waarborgen van data security.
- Beheren van gebruikersaccounts en toegangsrechten.
- Bewaken en verzorgen van de ergonomie van de werkplek.
Kijk hier welke werkplekbeheer specialisten je hierbij kunnen helpen.
Wat is cloudbeheer?
Cloudbeheer gaat over alle werkzaamheden rond het operationeel houden van je cloudomgeving. Het is noodzakelijk om de prestaties en beveiliging van cloudcomputing oplossingen te garanderen. Aspecten van cloudbeheer zijn:
- Zorgen dat de cloud infrastructuur de juiste capaciteit beschikbaar heeft.
- Voorkomen van overcapaciteit (kostenbeheersing).
- Monitoren van de prestaties van cloudservices.
- Bijhouden van snelheden, beschikbaarheid en reactietijden.
- Implementeren en handhaven van beveiligingsmaatregelen (encryptie, toegangscontrole).
- Beveiligen van data en bedrijfsapplicaties.
- Controleren van de uitgaven aan cloudservices.
- Zorgen dat alle cloudactiviteiten voldoen aan geldende wet- en regelgeving.
- Beheren van de workloads.
- Onderhouden van disaster recovery plannen.
Kijk hier welke cloudbeheer specialisten je hierbij kunnen helpen.
Wat is serverbeheer?
Serverbeheer is een van de belangrijkste onderdelen van IT beheer. Problemen met servers onderbreken je bedrijfsprocessen en kunnen vanwege de complexiteit ervan lastig oplosbaar zijn. Serverbeheer is erop gericht deze problemen te voorkomen. Het betreft het onderhouden, monitoren en beheren van je servers, met het doel dat deze veilig en stabiel blijven werken. Aspecten van serverbeheer zijn:
- Installeren en configureren van servers.
- Installeren van besturingssystemen en applicaties.
- Updaten van serversoftware.
- Verhelpen van kwetsbaarheden in de beveiliging.
- Vervangen van verouderde hardware.
- Monitoren van de serverprestaties.
- Bijhouden van CPU gebruik, geheugengebruik en netwerkverkeer.
- Beschermen tegen externe en interne bedreigingen.
- Implementeren van firewalls, antivirusprogramma’s en andere beveiligingsprotocollen.
- Uitvoeren van beveiligingsaudits.
- Opzetten van back-upsystemen en disaster recovery plannen.
- Plannen van toekomstige serverbehoeften.
Kijk hier welke serverbeheer specialisten je hierbij kunnen helpen.
Over IT beheer outsourcen of zelf doen
IT beheer versus IT management
De begrippen IT beheer en IT management lijken op elkaar, maar betekenen niet hetzelfde. Beide gaan over de technologie in je organisatie, maar betreffen verschillende aspecten. IT beheer gaat over de dagelijkse werkzaamheden om jullie systemen en IT infrastructuur operationeel te houden. Dit technische beheer gaat over het onderhouden en updaten van software, hardware, netwerken en securitytools.
IT management is meer strategisch van aard. Het gaat daarom niet alleen om het beheer van je IT infrastructuur, maar ook om de planning, budgettering en implementatie van IT strategieën die passen bij de doelen van je organisatie. IT management gaat daarnaast over het leiden van IT teams, het ontwikkelen van beleid en procedures en de verdere technologische vooruitgang van je organisatie.
IT beheer uitbesteden of zelf doen?
De complexiteit van je IT oplossingen is de afgelopen jaren fors toegenomen. Daarnaast zijn steeds meer bedrijfsonderdelen en bedrijfsprocessen volledig afhankelijk geworden van werkende applicaties en systemen. Storingen of slecht functionerende onderdelen hebben daardoor grote impact op je bedrijfsvoering. Met goed IT beheer doe je er alles aan om storingen en problemen in je IT infrastructuur te voorkomen. Om elk risico daarin te verkleinen, is een maximale beschikbaarheid van kennis en capaciteit noodzakelijk.
Voor de meeste bedrijven is het onmogelijk zelf in die kennis en capaciteit te voorzien. Voor het beheren van je IT zal je daarom bijna altijd hulp van externe specialisten nodig hebben. Dit uitbesteden wordt ook outsourcen genoemd. Alleen bij eenvoudige IT oplossingen en een geringe afhankelijkheid van het operationeel zijn daarvan, kan je alles in eigen huis doen. In de praktijk bestaat er meestal een mengvorm. De beheertaken die je zelf kan doen, doet je IT afdeling. Voor specialistische en urgente IT beheertaken heb je vaste afspraken met één of meerdere IT beheer specialisten.
Voordelen van IT beheer uitbesteden
Het uitbesteden of outsourcen van jullie IT beheer kan diverse voordelen bieden vergeleken met het volledig intern beheren van je IT infrastructuur en systemen. Belangrijke aspecten hierbij zijn:
- Kosten – Door je IT beheer uit te besteden, kan je besparen op de interne kosten voor het aannemen en opleiden van personeel. Ook is een kostenbesparing mogelijk op de aanschaf en het onderhoud van hardware en software. Daarnaast betaal je bij het uitbesteden van je IT beheer alleen voor de diensten die je afneemt, wat kan leiden tot lagere totaalkosten.
- Expertise en kennis – IT beheer specialisten beschikken over brede en diepgaande IT kennis. Als je zelf niet de mogelijkheid hebt dit soort specialisten in dienst te hebben, is dat een groot voordeel.
- Focus op kernactiviteiten – Door je IT beheer uit te besteden, word je niet afgeleid door IT beheer vraagstukken en kan je organisatie zich volledig blijven richten op de kerntaken.
- Schaalbaarheid – Outsourcing biedt je flexibiliteit, omdat je IT beheer diensten extra kunt inschakelen of juist afbouwen als de omstandigheden daarom vragen. Je beschikt zodoende altijd over de juiste capaciteit.
- Risicobeheer en compliance – IT beheer specialisten kunnen vaak gemakkelijker voldoen aan veranderende regelgeving en beveiligingsstandaarden.
- Doorlopende beschikbaarheid – IT beheer specialisten bieden vaak 24/7 ondersteuning. Als je organisatie zich geen onderbreking van de bedrijfsprocessen kan veroorloven, is direct beschikbare hulp essentieel. Outsourcen maakt je minder kwetsbaar.
IT beheer specialisten en adviseurs
Naarmate je organisatie afhankelijker wordt van werkende IT oplossingen, is het logischer de belangrijkste onderdelen van je IT beheer uit te besteden. Er zijn veel soorten beheerspecialisten die je daarbij kunnen helpen. Bekijk hier het overzicht daarvan.
Extra informatie over IT beheer
Ontdek meer over IT beheer en de verschillende oplossingen via deze artikelen:
IT beheer blijft alleen maar toenemen (AG connect)
Applicatiebeheer vs. functioneel beheer: een grijs gebied? (Profource)
Systeembeheer of applicatiebeheer? Wat is het verschil? (MIT services)
Wat je moeten weten over de markt van IT monitoring (Paessler AG)
IT infrastructuur: de definitie, essentie en voorbeelden (Connectium)