E-commerce - Over e-commerce platforms en leveranciers

E-commerce platforms en software

Oplossingen, leveranciers en informatie

 

Wat wilt u?

E-commerce software kiezen > Lees ‘Zo pakt u uw softwareproject aan’
Goed advies > Ontdek wie u kan helpen via e-commerce leveranciers
Meer weten over e-commerce > Gebruik de kennis van experts via ICT kennishub
Geïnformeerd blijven > Volg ontwikkelingen rond e-commerce en ICT via de ICT nieuwsbrief

 
 

Wat is e-commerce?

E-commerce is een verzamelnaam voor alle technieken, methoden en oplossingen die te maken hebben met het kopen en verkopen van producten en diensten via online kanalen. Het betreft online winkels en webshops, handelsplatformen tussen bedrijven en de ICT oplossingen, techniek, logistiek en marketing die daarbij nodig zijn.

E-commerce biedt consumenten en bedrijven het gemak om producten en diensten online te bestellen en af te rekenen, vaak met de mogelijkheid om prijzen te vergelijken en recensies te lezen. Het biedt bedrijven nieuwe verkoopkanalen, omzetmogelijkheden en marktkansen. Omdat de verkoop en afhandeling online plaatsvindt, zijn de operationele kosten relatief laag en hebben e-commercebedrijven een wereldwijd bereik. Begrippen die op e-commerce betrekking hebben zijn online winkelen, webshops, digitale handel, digital commerce, online handel en online marktplaatsen.

 

“E-commerce platformen bieden u nieuwe verkoopkanalen, omzetmogelijkheden en marktkansen”

 

Waaruit bestaat e-commerce?

E-commerce bestaat uit een groot aantal onderdelen, waarvoor aparte oplossingen bestaan. Om een goedlopende e-commerce business te kunnen starten moet over al deze onderdelen nagedacht worden en een oplossing gevonden worden. Veel onderdelen hebben te maken met ICT oplossingen. Waar mogelijk verwijzen wij u naar de secties op deze website over dat onderwerp.

E-commerce onderwerpen

E-commerce heeft betrekking op diverse onderwerpen:

Rol van ICT oplossingen voor e-commerce

Om efficiënte en effectieve online verkoop- en serviceprocessen te kunnen ondersteunen en voor een optimale operationele uitvoering is e-commerce sterk afhankelijk van ICT. Het succes van e-commercebedrijven hangt dan ook grotendeels af van een goede selectie en implementatie van geschikte ICT oplossingen. Per onderdeel lichten we de rol van ICT oplossingen kort toe.

    E-commerce platforms – ICT oplossingen voor e-commerce voorzien in de infrastructuur en tools om online platformen, zoals de webshops of groothandelsplatformen, te bouwen en beheren. Populaire e-commerce platforms zoals Shopify, WooCommerce en Magento zorgen ervoor dat u uw producten en diensten online kunt presenteren, klantbestellingen kunt beheren en betalingen kunt verwerken.

    Websiteontwikkeling en optimalisatie – ICT speelt een sleutelrol bij het ontwikkelen en optimaliseren van e-commerce websites. Voor een optimale gebruikerservaring (user experience) spelen responsieve ontwerpen, hoge laadsnelheden en verbeteringen van de gebruikersinterfaces een belangrijke rol.

    Betaling en transactieverwerking – E-commerce moet kunnen vertrouwen op veilige online betaalomgeving. ICT oplossingen faciliteren veilige transacties en bieden betalingsmethoden, zoals creditcardbetalingen en mobiele betalingen.

    Voorraadbeheer – E-commercebedrijven moeten doorlopend zeker kunnen zijn van voorraadniveaus. Met WMS of voorraadbeheer oplossingen kunt u de beschikbaarheid van producten bijhouden en automatisch bijbestellen wanneer dat nodig is.

    Beheer klantrelaties – CRM en marketing automation software ondersteunen u bij het beheren van klantgegevens, personalisatie van marketingcampagnes en het volgen van klantinteracties.

    Data gebruik
    – Data management en data analytics oplossingen helpen u bij het verzamelen en analyseren van gegevens over klantgedrag, aankooppatronen en markttrends. Deze inzichten kunt u gebruiken voor betere besluitvorming en het verbeteren van uw marketingstrategie.

    Logistiek en levering
    – E-commerce heeft ICT oplossingen nodig voor het beheer van logistieke processen. Daaronder vallen ook orderverwerking, voorraadverzending en de optimalisatie van leveringsroutes.

    Klantenservice – Chatbots, virtuele assistenten (artificial intelligence) en automatisering via ICT systemen worden gebruikt om klantenservice te verbeteren en snel vragen te beantwoorden.

    Beveiliging – ICT oplossingen spelen een cruciale rol bij het waarborgen van de beveiliging van online transacties, klantgegevens en websites tegen cyberdreigingen en fraude.

 

“Bekijk de nieuwste oplossingen en gebruik de kennis van experts en leveranciers

 

Soorten e-commerce oplossingen

E-commerce oplossingen verschillen afhankelijk van de relatie tussen verkoper en klant. Daarbij kunnen zowel de verkoper als de koper een bedrijf of particuliere consument zijn. Voor de verschillende combinaties daartussen bestaat specifieke e-commerce software.

    E-commerce voor B2B – Business-to-business e-commerce betreft het via een online platform kopen en verkopen van producten en diensten tussen bedrijven. Het richt zich op transacties tussen bedrijven, zoals (merk)fabrikanten, groothandelaren en distributeurs.

    E-commerce voor B2C / webshops
    – Bij business-to-consumer (B2C) e-commerce verkopen bedrijven hun producten en diensten rechtstreeks aan individuele consumenten. Het betreft bijvoorbeeld online winkels, marktplaatsen en platforms waar consumenten producten kunnen selecteren, bestellen, betalen en laten leveren aan hun huis. B2C e-commerce biedt consumenten het gemak van online winkelen, waarbij ze toegang hebben tot een breed scala aan producten, prijsvergelijkingen kunnen maken en productrecensies kunnen lezen. Voor bedrijven opent het nieuwe verkoopkanalen, vergroot het hun klantenbestand en vereenvoudigt het de transactieverwerking.

    E-commerce voor D2C – Direct-to-consumer e-commerce is een e-commerce model waarbij fabrikanten en merken producten rechtstreeks aan consumenten verkopen. Er is dus geen tussenkomst van traditionele distributeurs of winkels. Dit is mogelijk via online verkoopkanalen, zoals eigen websites, sociale media en online marktplaatsen. D2C e-commerce stelt fabrikanten in staat om directe relaties met klanten op te bouwen, waardevolle klantdata te verzamelen en klantgerichte producten en diensten aan te bieden. Dit e-commerce model zorgt ervoor dat er geen kosten gemaakt worden voor tussenpersonen. Hierdoor kunnen winstmarges vergroot worden.

    E-commerce voor C2C – Consumer-to-consumer e-commerce gaat over de mogelijkheid waarbij individuele consumenten producten en diensten via online platforms rechtstreeks aan andere consumenten verkopen. Dit model maakt het voor particulieren mogelijk om hun eigen gebruikte of nieuwe items te adverteren en te verkopen aan andere particulieren. Bekende voorbeelden van C2C e-commerce platforms zijn online marktplaatsen zoals eBay, Etsy en Marktplaats.

 

Lees verder
E-commerce platform
E-commerce software selecteren
E-commerce oplossingen en leveranciers
E-commerce kennisbank