VoIP – internetbellen
Zakelijk bellen via internet neemt toe. In plaats van een eigen telefooncentrale binnen de bedrijfsmuren, kiezen bedrijven steeds vaker voor telefonieoplossingen in de cloud. VoIP is de techniek die dat mogelijk maakt. Over de voordelen en nadelen van internetbellen, de afwegingen die u daarbij kunt maken, de praktische en technische aspecten van het omschakelen naar zakelijk internetbellen en de keuze van een VoIP aanbieder, publiceert het ICT informatiecentrum tips, adviezen en aanvullende informatie. U kunt daar gratis gebruik van maken.
Lees hier over
Gratis beschikbaar
Bellen via internet
Het zakelijk gebruik van de cloud biedt veel voordelen. Daarom neemt het aantal cloudoplossingen voor bedrijfssoftware al jaren sterk toe. ERP in de cloud, CRM in de cloud of DMS in de cloud behoren tot de standaard ICT oplossingen van zowel kleine als grote organisaties. Voor veel andere soorten bedrijfssoftware geldt hetzelfde. De stabiliteit en veiligheid van internet zijn hiervoor belangrijk geweest. Niet alleen software wordt als cloudoplossing ingezet, ook hardware oplossingen worden als service bij een externe partij afgenomen. Voorbeelden hiervan zijn opslag (storage) van bedrijfsdocumenten of de opslag van grote hoeveelheden data (big data) in datacenters. Bellen via internet is ín deze trend een logische ontwikkeling.
Wat is VoIP?
VoIP is de afkorting van ‘voice over internet protocol’. Het is de techniek die het bellen via internet mogelijk maakt. In plaats van een kast binnen uw bedrijf met hardware en software die uw telefoonverkeer regelt, beheert een VoIP provider de techniek van uw telefooncentrale voor u. Een internetverbinding en geschikte telefoons zijn voldoende voor al uw zakelijke belverkeer. Gebruikers bij- of afschakelen gebeurt softwarematig en niets is meer aan een bedrijfslocatie gebonden. U kunt op iedere plek waar u werkt bereikbaar zijn en kunt op afstand met collega’s en relaties communiceren en samenwerken, zoals u dat op kantoor zou doen. Flexibiliteit, schaalbaarheid, pay per user en extra functionaliteit zijn de grote voordelen. Enig nadeel van internetbellen kan zijn dat u afhankelijk bent van een werkende internetverbinding. Er zijn verschillende mogelijkheden om van VoIP gebruik te maken. De meest gebruikte optie is hosted VoIP. In mindere mate wordt gebruik gemaakt van SIP trunck. Lees hier meer over Wat voice over internet protocol is.
Praktische aspecten
VoIP telefonie en het gebruik van een online telefooncentrale is anders dan het werken met een ‘conventionele’ telefooncentrale. Hier leest u meer over de voordelen en nadelen van VoIP, over de functionaliteit en over het soort telefoons en telefoonnummers waarvan u gebruik kunt maken.
Technische aspecten
Het toepassen van VoIP en internetbellen vereist een andere technische infrastructuur. Zo worden er andere eisen gesteld aan de internetverbinding en heeft u hiervoor geschikte telefoontoestellen nodig. Welke aspecten daarbij komen kijken en wat dat betekent voor de bedrijfszekerheid en het beheer, leest u op de pagina over de technische aspecten van VoIP.
Gratis boeken over ICT en de cloud
Het ICT informatiecentrum heeft diverse boeken samengesteld over de toepassing en keuze van cloudoplossingen. U vindt deze boeken over cloud computing op de ICT boekensite van het ICT informatiecentrum. Over cloudoplossingen voor specifieke thema’s, zoals ERP, CRM, DMS, HRM of BI software kunt u informatie over cloudoplossingen bij die thema’s op de ICT boekensite aanvragen.
Stel ons uw vragen!
Heeft u een specifieke vraag over zakelijk internetbellen, kunt u de informatie die u zoekt niet vinden of weet u niet goed wat u het best kunt aanvragen? De Servicedesk van het ICT informatiecentrum helpt u graag: 085 40 10 218.
Selectie VoIP leverancier
Gelijk met stijgende belangstelling voor het internetbellen is het aantal aanbieders van cloudtelefonie enorm toegenomen. Op deze website leest u daarom ook, hoe u een provider selecteert en welke aspecten uw keuze voor een voice over internet protocol oplossing bepalen.