Wat is VoIP?
VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Een internet protocol (IP) is de manier waarop (mobiele) apparaten en computers met elkaar communiceren over internet. Lees hier meer over wat VoIP is.
Bellen over internet
Tegenwoordig is er ook voor bedrijven steeds vaker sprake van bellen over internet. Belangrijkste reden voor die opkomst is het feit dat het meestal goedkoper en sneller is dan de conventionele manier van zakelijk bellen, namelijk via een eigen fysieke telefooncentrale. Bovendien biedt internetbellen meer opties, zoals bellen met beeld, waarvan Skype misschien wel de bekendste is. De zakelijke markt heeft deze mogelijkheden snel omarmd en ingezien dat hier grote mogelijkheden liggen voor betere en meer persoonlijke communicatie.
Voice over IP
VoIP maakt gebruik van het internet of een daaraan gerelateerd netwerk met dezelfde protocollen voor communicatie. Wat feitelijk gebeurt, is dat data (in de vorm van spraak) wordt overgestuurd. Dat brengt de werelden van de data en het gesproken woord bij elkaar via de infrastructuur van het Internet Protocol. Dat maakt het digitaal en alles wat digitaal is, kan communiceren met iets anders wat ook digitaal is, zolang de protocollen maar overeen komen. De benodigde techniek voor VoIP, een reguliere internetaansluiting, is iets wat bijna iedereen in huis of binnen het kantoor beschikbaar heeft. Nederland is een van de landen met de hoogste penetratiegraad van internetaansluitingen in Europa.
IP telefonie
Bij IP telefonie wordt de naar data omgezette spraak vervolgens in pakketjes getransporteerd over het datanetwerk naar de ontvanger. Daar vindt het omgekeerde proces plaats. Daardoor kan die ontvanger de data als geluid horen. De vergevorderde standaardisering van het IP netwerk maakt dat iedereen er gebruik van kan maken. Het is echter iets anders dan een digitale ISDN lijn. Die werkt niet volgens het Internet Protocol, ook al is het dan een digitale verbinding. De verbindende factor bij VoIP is het internet en het Internet Protocol zorgt voor de juiste gestandaardiseerde afhandeling van de gevraagde acties.