VoIP telefoons
Een voor IP telefonie geschikt telefoontoestel is in de zakelijke markt noodzakelijk. U kunt alleen het maximale uit uw VoIP halen met daarvoor geschikte toestellen. Er bestaan hardphones en softphones.
Softphone
U kunt kiezen voor zogenaamde softphones. Dat is niets anders dan software die het mogelijk maakt te bellen met andere apparaten dan een telefoontoestel. Die software wordt dan geïnstalleerd op een computer of op een mobiel apparaat als een tablet of een laptop. U heeft dan alleen nog een headset en internet nodig om rustig te kunnen bellen.
Hardphone
Dit zijn telefoontoestellen speciaal ontwikkeld voor internetbellen. De bedieningsmogelijkheden sluiten volledig aan op de mogelijkheden van VoIP telefonie. Een variant op de traditionele hardphone is de draadloze telefoon. Die maakt u wel mobieler, maar kent in de regel minder opties. Deze optie wordt daarom niet zo vaak gekozen als de hardphone.
Mobiele VoIP telefoons
Juist voor de mobiele medewerker biedt een apparaat dat is voorzien van de juiste software veel voordeel. Zodra er een stabiele internetverbinding is, kan de medewerker gebruik maken van internetbellen. Dat kan veel kosten schelen en hij kan dat doen alsof hij op kantoor zit. Of het via wifi gaat of via een eigen 4G-abonnement hangt af van de gewenste kwaliteit van de verbinding en het beschikbare abonnement. Het is wel raadzaam te kijken naar hoe uw mobiele telefoon is ingesteld; gaat een GSM gesprek altijd voor en wordt dus de verbinding met een inkomend VoIP gesprek in dat geval direct verbroken of kan er een optie worden ingesteld die dat voorkomt.
Telefoonnummers bij VoIP
Voice over Internet Protocol geeft de gebruikers meer opties om te kiezen tussen de nummers. Bij een traditionele telefoon en -centrale staan nummers vast of zijn geografisch gebonden. Voor dat laatste kunt u bij internetbellen ook kiezen, maar het kan ook een ander niet geografisch gebonden nummer worden. U hoeft niet te veranderen van nummer als u overstapt naar VoIP. Het is maar waar u zelf de voorkeur aan geeft, of waar uw klanten de voorkeur aan geven.
085 en 088 nummers
Het verschil tussen een 085-nummer en een 088-nummer is dat een 085-nummer per stuk kan worden aangevraagd, terwijl een 088-nummer per blok van 100 wordt afgenomen en door uw bedrijf zelf moet worden aangevraagd bij de Autoriteit Consument en Markt. Eenmaal goedgekeurd, kunt u het hele blok activeren bij elke willekeurig provider. Daar zijn meestal kosten aan verbonden. Er zit een (kleine) keerzijde aan een niet-geografisch gebonden nummer. Het kan zijn dat klanten juist graag te woord willen worden gestaan door een bedrijf uit de regio. Dat zullen ze bij een 085- of 088-nummer niet herkennen. Ander nadeel is dat de kosten voor het bellen naar zo’n 085- of 088-nummer hoger kunnen zijn voor de beller.
0800 en 0900 nummers
Een vergelijkbare optie bestaat voor de zogenaamde servicenummers: 0800 of 0900. U biedt uw klanten de optie om daarnaartoe te bellen, met een andere kostenstructuur dan normaal. Die kosten veelal zijn voor u. Bij een 0800-nummer gelden voor u alleen de gesprekskosten, bij een 0900-nummer betaalt de klant wel zelf én komen er nog kosten bij van de telecomprovider.